Αρχική Fitness ΛΑΜΙΑ: Ξεκινήσατε νηστεία; Η διαιτολόγος-διατροφολόγος Ζήνα Βαρσάμη εξηγεί τι πρέπει να προσέξετε!

ΛΑΜΙΑ: Ξεκινήσατε νηστεία; Η διαιτολόγος-διατροφολόγος Ζήνα Βαρσάμη εξηγεί τι πρέπει να προσέξετε!

Η περίοδος της Σαρακοστής ξεκίνησε και πολλοί είναι αυτοί που πρόκειται να νηστέψουν μέχρι το Πάσχα.

Γράφει η Ζήνα Βαρσάμη, διαιτολόγος-διατροφολόγος 

Κατά την διάρκεια της νηστείας αποφεύγονται τρόφιμα ζωικής προέλευσης, όπως το κρέας και τα παράγωγά του, το ψάρι, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά και η βάση της διατροφής αυτής στηρίζεται κυρίως στα όσπρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα θαλασσινά, τους ξηρούς καρπούς, τα αμυλούχα (ρύζι, πατάτα, ψωμί, δημητριακά) και τα λαδερά φαγητά.

Το διατροφικό αυτό πλάνο θυμίζει πολύ το πρότυπο της Μεσογειακής Διατροφής. Η μειωμένη κατανάλωση κορεσμένου λίπους και η αυξημένη πρόσληψη μονοακόρεστου λίπους από το ελαιόλαδο, τους ξηρούς καρπούς, το ταχίνι, τον χαλβά βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος, της αρτηριακής πίεσης και προάγουν την υγεία του ατόμου.

Θα πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή στην κάλυψη των αναγκών του οργανισμού σε ασβέστιο, σίδηρο και βιταμίνη B12, καθώς τα θρεπτικά αυτά συστατικά βρίσκονται κυρίως στα γαλακτοκομικά προϊόντα και το κρέας.

Τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο είναι οι ξηροί καρποί, το σουσάμι, το ταχίνι, ο χαλβάς, το μπρόκολο, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και το γάλα σόγιας.

Καλές πηγές σιδήρου αποτελούν τα όσπρια, τα εμπλουτισμένα δημητριακά και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Ο σίδηρος που προέρχεται από φυτικής προέλευσης τρόφιμα (μη αιμικός) δεν απορροφάται τόσο εύκολα σε σχέση με τον ζωικής προέλευσης σίδηρο (αιμικός). Για το λόγο αυτό, η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε φυτικής προέλευσης σίδηρο θα πρέπει να συνοδεύεται από τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C, όπως εσπεριδοειδή, ωμά λαχανικά, καθώς αυτές αυξάνουν την απορρόφηση του μη αιμικού σιδήρου.

Επιπλέον, τα άτομα που νηστεύουν θα πρέπει να καταναλώνουν τροφές πλούσιες σε βιταμίνη B12, όπως τα εμπλουτισμένα δημητριακά, το ταχίνι, τα θαλασσινά, ο χαλβάς, η μπύρα.

Καλό θα ήταν κάποιες ομάδες ατόμων που έχουν εξατομικευμένες ανάγκες σε μακρο- και μικρο- θρεπτικά συστατικά να συμβουλευτούν τον γιατρό και τον διαιτολόγο τους πριν προχωρήσουν σε νηστεία, ώστε να αποφευχθούν τυχόν ανεπιθύμητες επιπτώσεις στην υγεία τους από τον αποκλεισμό ομάδων τροφίμων για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα άτομα αυτά είναι παιδιά ή έφηβοι, γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης ή θηλασμού, άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, άτομα που νοσούν ή αναρρώνουν, παθολογικές καταστάσεις όπως σιδηροπενική αναιμία, άτομα που λαμβάνουν αντιπηκτική αγωγή, άτομα με αυξημένες ενεργειακές ανάγκες όπως αθλητές.

Ένα σωστά διαμορφωμένο και δομημένο διαιτολόγιο με κατάλληλους συνδυασμούς τροφίμων από έναν διαιτολόγο- διατροφολόγο κατά την διάρκεια της νηστείας μπορεί να ωφελήσει τον οργανισμό και να αποτρέψει τυχόν διατροφικές ελλείψεις.

Καλή Σαρακοστή!

Βαρσάμη Ζήνα, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Επικοινωνία στο email: georgiavarsami@hotmail.com
και στο Facebook/Ζήνα Βαρσάμη Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.