Αρχική Θέατρο Φεστιβάλ Οίτης: Συνέντευξη με τον Μελαχρινό Βελέντζα για την παράσταση “Lemon” που...

Φεστιβάλ Οίτης: Συνέντευξη με τον Μελαχρινό Βελέντζα για την παράσταση “Lemon” που έρχεται απόψε στη “Χώρα”

 

Τo Lemon, η παράσταση που έχουν παρακολουθήσει πάνω από 10.000 θεατές ανάμεσα στη στεριά και τη θάλασσα, έρχεται στο 15ο Φεστιβάλ Οίτης, τη Δευτέρα 5 Ιουλίου στον Τόπο Τεχνών “Χώρα” στα Λελέικα Υπάτης.

Η ιστορία του 1900, που παρουσιάζεται με πρωτότυπο τρόπο σε όλη την Ελλάδα από το 2018, φαντάζει συγκλονιστικά επίκαιρη δεδομένης της ιστορικής συγκυρίας της πανδημίας.

Ο σπουδαιότερος πιανίστας του Ωκεανού που έζησε όλη τη ζωή του μέσα σ’ ένα καράβι -έγκλειστος από επιλογή- συναντά όλους εμάς που αφήνουμε τον υποχρεωτικό εγκλεισμό μας πίσω.

Λίγες μέρες πριν την παράσταση, μιλήσαμε με τον δημιουργό του Lemon, Μελαχρινό Βελέντζα, ο οποίος υποδύεται τον πιανίστα 1900 στην παράσταση, για τα μηνύματα της παράστασης και τον τρόπο που προσεγγίζει δημιουργικά την ιστορία του 1900, ενώ μας ενημέρωσε πως όσοι τυχεροί βρεθούν το πρωί της Δευτέρας 5 Ιουλίου στο κέντρο της Λαμίας θα απολαύσουν μια piano street performance από τους συντελεστές!

 

“Ο 1900 είναι μία φωνή εντός μας που ρωτά:

«Εσείς πού νιώθετε ευτυχισμένοι;»”

 

Μιλήστε μας για την παράσταση “Lemon” που έρχεται στο 15ο Φεστιβάλ Οίτης. Για ποιους λόγους είναι τόσο επίκαιρη;

Πρόκειται για την απίστευτη ιστορία του θρυλικού πιανίστα 1900, που γεννήθηκε πάνω σ’ ένα καράβι και δεν κατέβηκε ποτέ από αυτό. Βρισκόμαστε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα πάνω στο ατμόπλοιο Βιρτζίνιαν, το οποίο πραγματοποιεί το υπερατλαντικό ταξίδι από την Ευρώπη στην Αμερική. Ένα νεογέννητο μωρό εγκαταλείπεται από τους μετανάστες γονείς του μέσα σε μια κούτα από λεμόνια πάνω στο πιάνο με την ουρά, στην αίθουσα χορού της πρώτης θέσης. Έμελλε να γίνει ο σπουδαιότερος πιανίστας του Ωκεανού. Δεν πάτησε όμως ποτέ το πόδι του στη στεριά.

Τώρα λοιπόν που σιγά-σιγά προσπαθούμε να προχωρήσουμε μετά το σοκ της πανδημίας βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρουσα κι επίκαιρη αυτή τη συνάντηση: ενός χαρακτήρα που ζει μία αφαιρετική και λιτή ζωή, μα πλούσια μέσω της φαντασίας του μιας και μπορεί να κάνει άπειρους συνδυασμούς με τα 88 πλήκτρα του πιάνο του, και όλων εμάς που είτε αγωνιούμε να επιστρέψουμε εκεί που ήμασταν πριν την πανδημία είτε προσπαθούμε να επαναπροσδιορίσουμε τις επιλογές μας αντιλαμβανόμενοι ότι πρέπει να προσαρμοστούμε και να προχωρήσουμε μπροστά. Ο 1900 είναι μία φωνή εντός μας που ρωτά: «Εσείς πού νιώθετε ευτυχισμένοι;»

Δείτε πρώτοι όλες τις τοπικές ειδήσεις του MAG24 στο VIBER

Τι είναι στην πραγματικότητα το LEMON, μιας και από ότι έχουμε δει και διαβάζουμε από τις πολύ καλές κριτικές που έχει λάβει μέχρι τώρα, δεν είναι απλά μια θεατρική παράσταση αλλά μια συνολική εμπειρία. 

Όταν πρωτοδιάβασα το έργο, μου γεννήθηκε η ιδέα μιας παράστασης που θα παρουσιαζόταν με πρωτότυπο τρόπο πότε στη στεριά, πότε στη θάλασσα και πότε κάπου ανάμεσα. Ξεκίνησα το 2018 το ταξίδι του Lemon και από τότε έχουμε παίξει σε θέατρα, εν πλω, σε αγκυροβολημένα καράβια, σε καράβια, στο εγκαταλελειμμένο ξενοδοχείο Μπάγκειον της Αθήνας. Για μένα, θέατρο υπάρχει όπου υπάρχουν θεατές. Τον Μάρτιο του 2020, η πανδημία μας υποχρέωσε να σταματήσουμε, να φρενάρουμε. Μπήκαμε σε καραντίνα, την εποχή όπου είχαμε αμέτρητες επιλογές. Την εποχή που στην Αθήνα συζητούσαμε για τις 1.000 και πλέον παραστάσεις. Το Lemon είναι κάτι παραπάνω από μία παράσταση. Μία συνολική καλλιτεχνική πρόταση που έχει φτιαχτεί με πολύ αγάπη και μεράκι. Το έργο που κάνουμε μας αφορά και αυτό είναι κάτι που εισπράττουν οι θεατές μας. Είναι μία παράσταση χωρίς ονόματα. Το όνομα της παράστασης είναι η ίδια η παράσταση και το καλοδουλεμένο περιεχόμενό της. Αυτό έχει να κάνει τόσο με τον τρόπο που παρουσιάζεται η παράσταση όσο και με τις παράπλευρες δράσεις που την πλαισιώνουν: η piano street performance (το πρωί της Δευτέρας θα βρεθούμε στο κέντρο της Λαμίας), η επικοινωνία της παράστασης με τα λεμονάκια που φέρουν φράσεις του έργου και τα οποία εγκαταλείπουμε σε σημεία κοντά στα μέρη όπου παίζουμε, η δράση #theatroxwriskinito όπου οι θεατές έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν την παράσταση χωρίς το κινητό τους τηλέφωνο, η παράλληλη φωτογραφική έκθεση με τα μέρη όπου έχουμε ταξιδέψει. Όλα αυτά αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια του Lemon φέρνοντας στο επίκεντρο την ιστορία του έργου και ακόμη περισσότερο την ανάγκη για μία συνολική αφήγηση εντός κι εκτός σκηνής. Η ανάγκη για μία συνολική πολιτιστική πρόταση που απορρέει από τον θεματικό πυρήνα του έργου.

Τι ήταν αυτό που σας ώθησε αρχικά να ασχοληθείτε με αυτή την ιστορία;

Είναι μία ιστορία που φέρνει στην επιφάνεια το υπαρξιακό ερώτημα: «Πού νιώθουμε ευτυχισμένοι;» Μιλάμε για έναν άνθρωπο που, όντας ο σπουδαιότερος πιανίστας του κόσμου, θα μπορούσε να κάνει διαφορετική ζωή εάν αποφάσιζε να κατέβει από το δικό του καράβι. Όμως, εκείνος έβρισκε την ευτυχία στα 88 πλήκτρα του πιάνο του και στην ικανότητα να κάνει άπειρους συνδυασμούς με αυτά μέσα από τη φαντασία του και ταξιδεύοντας τελικά εκεί όπου δε θα πήγαινε ποτέ. Η ποιητικότητα αυτής της ιστορίας μαζί με την πεποίθηση του ίδιου του συγγραφέα πως «κανείς δεν είναι ξεγραμμένος άμα έχει έτοιμη μια καλή ιστορία και κάποιον για να του τη διηγηθεί» με οδήγησαν στο να ξεκινήσω το ταξίδι του Lemon πριν από τρία χρόνια. Η διασκευή για δύο ηθοποιούς (Γεωργία Τσαγκαράκη) και η πρόθεση να ιδωθεί η ιστορία του 1900 μέσα από τη σχέση μιας φιλίας ανέδειξαν τον μονόλογο που σε συνδυασμό με το πιάνο-μαγικό κουτί του Lemon αντανακλούν τη λιτότητα και την αφαιρετικότητα της ίδιας της επιλογής του 1900: μήπως χρειαζόμαστε λιγότερα από όσα υποστηρίζουμε ότι θέλουμε; Μήπως χρειαζόμαστε λιγότερα από όσα κάνουμε; Τρία χρόνια μετά και με την πανδημία να είναι ακόμη εδώ, βρίσκω ακόμη πιο ισχυρούς δεσμούς με αυτή την ιστορία.

 

Μελαχρινός Βελέντζας

 

Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν για εσάς να προσεγγίσετε το συγκεκριμένο ρόλο;

Ο 1900 αντιπροσωπεύει την αφαίρεση σ’ έναν κόσμο όπου τίποτα δε μας είναι αρκετό και ζητάμε διαρκώς περισσότερα. Ο 1900 είναι «τόσο όσο». Μετρημένος. Και μέσα σ’ αυτό το «τόσο όσο», γίνεται απέραντος. Έχω μία περιέργεια για το πώς θα είναι η συνάντηση του 1900 με τους θεατές στη δεδομένη συνθήκη της πανδημίας. Μια περιέργεια που ξεπερνά το ρόλο μου ως 1900 και αφορά τη σύνδεση του καλλιτέχνη με τους θεατές. Βγαίνοντας έξω ξανά, τι συμβαίνει στο μέσα μας; Και τι μας λέει αυτό το ποιητικό πλάσμα που επέλεξε να παραμείνει για πάντα μέσα; Η προσέγγισή μου στο ρόλο και το έργο γίνεται με ερωτήσεις. Όχι με θέσεις. Ο 1900 είναι ένα αερικό. Ένα αλλόκοτο -για τους άλλους- πλάσμα που γεννήθηκε μέσα στην έλλειψη. Ορφανός από τους δύο του γονείς. Μέσα από αυτή την έλλειψη έγινε ο σπουδαιότερος πιανίστας του Ωκεανού. Όσο παίζουμε αυτό το έργο, κάνω διαρκώς την εξής σκέψη: νομίζω πως ο 1900 δε χρειάζεται τα λόγια, τις λέξεις. Υπάρχει μέσω της μουσικής και της φαντασίας του. Αυτά τα δύο στοιχεία είναι που τον κάνουν ξεχωριστό στα δικά μου μάτια. Και που του δίνουν τη δυνατότητα να είναι σε αρμονία με τον εαυτό του μέσα στον περιορισμένο χώρο των 88 του πλήκτρων και απέραντος για τους γύρω του. Πέρα από ηθοποιός είμαι και επαγγελματίας πιανίστας. Αυτό είναι ένα στοιχείο που με έχει βοηθήσει πολύ στην προσέγγιση και απόδοση του συγκεκριμένου ρόλου.

 

Νομίζετε ότι μετά από τόσους μήνες εγκλεισμού, οι θεατές θα προσλάβουν διαφορετικά την παράσταση τώρα από ότι δύο χρόνια πριν;

Βρίσκω ενδιαφέρον το γεγονός πως ο 1900 έμεινε από επιλογή όλα τα χρόνια της ζωής του μέσα στο δικό του σπίτι, μέσα στο δικό του καράβι. Τι λέει αυτή του η επιλογή σε όλους εμάς που αφήνουμε τον υποχρεωτικό εγκλεισμό μας πίσω; «Μετά από 32 ολόκληρα χρόνια στη θάλασσα θα κατέβαινα στη στεριά. Για να δω τη θάλασσα». Έχοντας βιώσει την εμπειρία της πανδημίας, λέμε ότι επιστρέφουμε πίσω στην κανονικότητα. Αυτό είναι ένα ψέμα που θέλουμε να το πιστέψουμε. Στην πραγματικότητα, προχωράμε σε μία νέα εποχή που φέρει εντός της και την εμπειρία της πανδημίας. Όπως ο 1900 έτσι κι εμείς, αλλάζουμε οπτική γωνία για να ξαναδούμε αυτό που ξέρουμε. Θα είναι όμως το ίδιο; Όπως τότε; Προσωπικά πιστεύω πως όχι. Όλα είναι ρευστά πλέον όπως ρευστή είναι και η αιώρηση του 1900 ανάμεσα στη στεριά και τη θάλασσα.

 

Ποιές εμπειρίες ελπίζετε ότι θα μας αφήσει αυτό το “θεατρικό ταξίδι στον προσωπικό μας χάρτη”;

Επιστροφή στις βασικές μας ανάγκες. Όχι στην κανονικότητα. Το τι έχουμε ανάγκη δεν είναι ούτε κανονικό, ούτε περίεργο, ούτε ιδιαίτερο. Είναι αυτό που είναι. Ως έχει. Ο 1900 για τους άλλους ήταν «ιδιαίτερος». Για τον ίδιο ήταν σε αρμονία με τη μητέρα-θάλασσα. Για τους άλλους, ήταν ο σπουδαιότερος πιανίστας του κόσμου. Για τον ίδιο, ήταν μια σταγόνα στον Ωκεανό. Αυτή η υπέροχη αντίθεση που υπάρχει μέσα στο έργο μας υπενθυμίζει τη σχετικότητα των πραγμάτων και ότι η απάντηση στα υπαρξιακά ερωτήματα του καθένα από εμάς είναι προσωπική. Το Lemon είναι ένα ταξίδι στην ύπαρξη που όμως γίνεται μέσα από το χιούμορ, τη μουσική, το τραγούδι και το χορό. Ταξιδεύοντας στη θάλασσα και απολαμβάνοντας τη θέα όσων μας συγκινούν, όσων είναι βαθιά ανθρώπινα.

 

“Μήπως χρειαζόμαστε λιγότερα από όσα υποστηρίζουμε ότι θέλουμε; Μήπως χρειαζόμαστε λιγότερα από όσα κάνουμε;”

Το πλήρωμα του Lemon

Καλλιτεχνική Διεύθυνση | Παραγωγή: Μελαχρινός Βελέντζας

Συγγραφέας: Alessandro Baricco

Μετάφραση: Σταύρος Παπασταύρου

Διασκευή | Σκηνοθεσία | Κίνηση: Γεωργία Τσαγκαράκη

Σκηνογραφία: Νατάσα Τσιντικίδη

Κατασκευή πιάνο: Θωμάς Μαριάς

Κοστούμια: Κέλλυ Σταματοπούλου

Technical Manager: Λευτέρης Δούρος

Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανής & Γιώργος Καπλανίδης

Trailer: Παναγιώτης Αγκαβανάκης

Graphic design: Αλέκος Δούρος

Επικοινωνία: Άννα Θεοδόση

Social Media: Αφροδίτη Πρέβεζα

 

Παίζουν:

Μελαχρινός Βελέντζας | 1900

Γιώργος Δρίβας | Τιμ Τούνυ

 

Τιμές εισιτηρίων:

Κανονικό: 15 €

Μειωμένο: 12 €

Προπώληση: Viva.gr

https://www.viva.gr/tickets/theater/periodia/lemon/

Info:
Θέατρο: «Lemon»
Δευτέρα 05 Ιουλίου 2021
Ώρα έναρξης 21.00
Τόπος Τεχνών «Χώρα»

Λελέικα Υπάτης, Φθιώτιδα
Τηλ. 2231051075
emailinfo@xwra.gr
www.xwra.gr

Ακολουθήστε το ταξίδι του Lemon

Facebook: https://www.facebook.com/lemontheatre

Facebook event: https://bit.ly/2QQznCg

Instagram: melachrinos_velentzas https://www.instagram.com/melachrinos_velentzas/

Facebook: Melachrinos Velentzas

 

Δείτε το πλήρες πρόγραμμα του 15ου Φεστιβάλ Οίτης στο xwra.gr

Ειδικά μέτρα λόγω της πανδημίας COVID-19

Η διεξαγωγή όλων των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ θα γίνει τηρουμένων όλων των υγειονομικών μέτρων που ισχύουν για την πραγματοποίηση ζωντανών θεαμάτων έτσι ώστε να διασφαλιστεί η υγεία όλων (θεατών, καλλιτεχνών, εργαζομένων). Παρακαλείσθε για την τήρηση των αποστάσεων κατά την είσοδό σας στον χώρο έκδοσης των εισιτηρίων και για τη  σταδιακή αποχώρηση στο τέλος των εκδηλώσεων ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός.

 

Το 15ο Φεστιβάλ Οίτης πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, τον Δήμο Λαμιέων και τον Οργανισμό Πολιτιστικής Ανάπτυξης Στερεάς Ελλάδας (Ο.Π.Α.Σ.Τ.Ε).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.