Αρχική Άρθρα 43ο Φεστιβάλ Δράμας: Οι ταινίες που ξεχωρίσαμε

43ο Φεστιβάλ Δράμας: Οι ταινίες που ξεχωρίσαμε

Το 43ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας φέτος για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα με φυσική παρουσία αλλά και online, μέσω της πλατφόρμας που στήθηκε ειδικά για αυτό.

Ήταν το πρώτο φεστιβάλ χωρίς τον επί σειρά ετών καλλιτεχνικό του διευθυντή Αντώνη Παπαδόπουλο, που “έφυγε” πολύ άδικα νωρίτερα μέσα στη χρονιά και για όσους ζήσαμε από κοντά τόσο το φεστιβάλ όσο και τον Αντώνη Παπαδόπουλο τα προηγούμενα χρόνια, φέτος ήταν μια χρονιά δύσκολη συναισθηματικά.  Στο κλίμα αυτό ήρθε να προστεθεί και η πανδημία του κορονοϊού που δεν επέτρεψε σε πολλούς από εμάς να το παρακολουθήσουμε από κοντά όπως κάθε χρονιά τα τελευταία χρόνια.

Η online πλατφόρμα που επέτρεψε σε όσους είναι μακριά να δουν τις ταινίες του φεστιβάλ ήταν μια παρηγοριά και παρόλο που τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει το κλίμα και το συναίσθημα του να βρίσκεσαι στη Δράμα τις ημέρες του φεστιβάλ, τουλάχιστο δεν χάσαμε την αγαπημένη μας συνήθεια. Να βλέπουμε ταινίες!

Φέτος οι ταινίες ήταν σημαντικά λιγότερες ταινίες στα διαγωνιστικά του προγράμματα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια αλλά μπορούμε να πούμε πως τουλάχιστο στο Εθνικό Διαγωνιστικό πρόγραμμα, το οποίο παρακολουθήσαμε και πιο αναλυτικά, το επίπεδο των ταινιών ήταν ιδιαίτερα υψηλό.

Οι ταινίες που ξεχωρίσαμε δεν έχουν όλες βραβευτεί, άρα δεν θα τις δούμε όταν το Φεστιβάλ Δράμας ταξιδέψει στην πόλη μας όπως κάθε χρόνο με τις βραβευμένες του ταινίες, όμως θεωρούμε πως αξίζει να παρουσιαστούν και κάποια στιγμή, όταν ολοκληρώσουν το φεστιβαλικό τους κύκλο, θα μπορέσετε να τις δείτε στο online που συνήθως τις ανεβάζουν οι δημιουργοί τους.

«Bella» της Θέλγιας Πετράκη

Εξαιρετική αποτύπωση της δεκαετίας του ’80, με τη φωτογραφία, μοντάζ και χρήση ειδικών εφέ να έχουν πρωταρχικό ρόλο, ενώ η πρωταγωνίστρια, Έλενα Τοπαλίδου (η οποία έλαβε και το βραβείο γυναικείας ερμηνείας) καθηλώνει με την αφήγησή της.

 

«Βούτα» του Δημήτρη Ζάχου

Η Βούτα είναι ένα είδος περιστεριού που πετάει μέχρι τα σύννεφα και μετά πέφτει με ταχύτητες που φτάνουν τα 230 χλμ/ώρα και επιβραδύνει λίγα μέτρα πριν ακουμπήσει στο έδαφος. Ο Χρήστος, όπως ακριβώς και τα αγαπημένα του περιστέρια, κινείται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες ενώ ψάχνει εναγωνίως τον τρόπο να αποφύγει τη σύγκρουση, όταν ο πατέρας του επιστρέφει από τη φυλακή.  Παρά τη φαινομενική του αυτάρκεια, στην τελευταία πολύ δυνατή σκηνή της ταινίας, αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη του για αγάπη και αποδοχή.

 

«Φυσαρμόνικα Μαν» του Αλέξανδρου Σκούρα

Ένας πατέρας έχει απαγάγει την κόρη του. Ταξιδεύοντας με το αυτοκίνητο και χωρίς αρκετά χρήματα, προσπαθούν να φτάσουν όσο πιο μακριά μπορούν. Ο Αλέξανδρος Σκούρας ασχολείται στην ταινία αυτή με την απόγνωση ενός πατέρα που αποχωρίζεται το παιδί του και καθοδηγεί με ευαισθησία τους ηθοποιούς του – τον σπουδαίο Μάκη Παπαδημητρίου και τη μικρή Κυβέλη Βλάχου – σε εξαιρετικές ερμηνείες.

 

«Madonna f64.0» του Σταύρου Μαρκουλάκη

Μετά από μια σημαντική χειρουργική επέμβαση, η Μαρία επιστρέφει στο οικογενειακό της σπίτι για να ανακάμψει, ζώντας με τη μητέρα της, την αδερφή της και ένα νεογέννητο μωρό. Ενώ το σώμα της Μαρίας αρχίζει να θεραπεύεται, μια βαθιά κρυμμένη επιθυμία της αρχίζει να βγαίνει στην επιφάνεια. Η Μαρία θέλει να έρθει κοντά στο μωρό, και αυτό δημιουργεί σοβαρή απειλή για την «ασφάλεια» του οικογενειακού σπιτιού.

Εξαιρετική η σκηνοθετική προσέγγιση σε ένα πολύ ευαίσθητο θέμα, υπέροχη φωτογραφία, με φανερές επιρροές από έργα σπουδαίων ζωγράφων που αποτυπώνεται από την αφίσα της ταινίας και κορυφώνεται στην τελευταία σκηνή, η οποία κόβει την ανάσα.

 

«Απόδραση από τον Εύθραυστο Πλανήτη» του Θανάση Τσιμπίνη

Δυο άγνωστοι μεταξύ τους άντρες συναντώνται τυχαία, λίγες ώρες πριν καταστραφεί ο κόσμος από ένα μυστηριώδες, ροζ νέφος που έχει απλωθεί μέσα στην πόλη. Δεν υπάρχει τίποτα πριν τη συνάντηση τους και δε θα υπάρχει τίποτα μετά. Οι ήρωες βρίσκονται στον ενδιάμεσο χώρο και αποφασίζουν απλώς να ζήσουν, παρά τη βία που τους ασκεί ο χρόνος.  Ο σκηνοθέτης απομονώνει μια μεγαλειώδη στιγμή της ανθρώπινης υπόστασης, την στιγμή που ο έρωτας αψηφά το θάνατο κι ίσως αυτός να είναι ο μόνος τρόπος να τον νικήσεις τελικά!

 

 

«Μελατονίνη» του Νίκου Πάστρα

Μια μικρή ερωτική ιστορία με φόντο την ηλεκτρονική μουσική και τις διαταραχές ύπνου. Μια κοπέλα που φοβάται να κοιμηθεί κι ένα αγόρι που υποφέρει από κρίσεις ναρκοληψίας.  Μια ερωτική ιστορία που περνάει από τους ξέφρενους ρυθμούς της ηλεκτρονικής μουσικής, στην “θεραπευτική” γαλήνη της ακουστικής κιθάρας και στην απόλυτη “παράδοση” του ενός στον άλλο.

 

“Ίσκιωμα” του Κώστα Γεραμπίνη

Ένας κτηνίατρος καλείται σε απομονωμένο αγρόκτημα της ελληνικής επαρχίας για να εξετάσει τον μυστηριώδη θάνατο ενός κριαριού. Μετά την προσεκτική εξέταση του ζώου ενημερώνει, χωρίς δεύτερη σκέψη, τον ιδιοκτήτη του αγροκτήματος πώς τα ζώα του θα πρέπει να θανατωθούν καθώς η ασθένεια φαίνεται μολυσματική. Καθώς ο κτηνίατρος ετοιμάζεται να φύγει, μια δυνατή καταιγίδα τον αναγκάζει να περάσει τη νύχτα στο αγρόκτημα.

Έντονα στοιχεία θρίλερ σε ένα εξαιρετικά καλογραμμένο σενάριο (πράγμα που δεν αποτελεί έκπληξη όταν βλέπουμε ότι ένας εκ των σεναριογράφων είναι ο Δημοσθένης Παπαμάρκος, συγγραφέας του καθηλωτικού “Γκιακ”) με εξαιρετική κίνηση κάμερας και υποδειγματική χρήση της μουσικής για την κορύφωσης της αγωνίας.

 

 

“Όταν γελάω κλείνουν τα μάτια μου” του Daniel Bolda

Ένα έφηβο κορίτσι πιστεύει ότι δεν βλέπει ποτέ όνειρα, η πως απλώς δεν τα θυμάται. Στη διάρκεια όμως μιας μέρας, που είναι μόνη στο σπίτι, ο χρόνος θα περάσει σαν σε όνειρο. Κι όταν ανοίξει τα μάτια της, θα συνειδητοποιήσει πως η πραγματικότητά της, έξω απ’τον άδειο κόσμο των ονείρων της, είναι ένας κόσμος πολύ ομορφότερος από όσο πίστευε.

Ξεχωρίζει για τη φρεσκάδα της σκηνοθετικής της ματιάς, την φωτογραφία, το μοντάζ κι εκείνο υπέροχο το τραγούδι του The Boy που σου μένει και σιγοτραγουδάς για ώρα μετά “Θα μετρήσουμε μέχρι το τρία και θα πούμε ταυτόχρονα το αγαπημένο μας μέρος στη Γη. 1-2-3 Εδώ. Μαζί σου”.

 

Όλγα Καλογήρου

Πολιτισμολόγος

 

Δείτε ακόμη:

43ο Φεστιβάλ Δράμας: O Χρυσός Διόνυσος στην «Bella» της Θέλγιας Πετράκη

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.