Είναι ωραίο να βλέπεις νέα παιδιά να ασχολούνται με την Ιστορία μας! Είναι ακόμα πιο ωραίο όταν αυτά τα παιδιά διδάσκουν με αγάπη όλα όσα έμαθαν στους μαθητές τους!

 

Ενας από αυτούς ο Λαμιώτης Γιώργος Χριστόπουλος! Μόλις 26 χρονών αλλά έχει ήδη πείρα στην εκπαίδευση….όπως άλλωστε μας λέει και ο ίδιος: «πλεονέκτημα ότι είμαι κοντά στις ηλικίες των μαθητών μου….»

 

Τον Γιώργο τον καλέσαμε να μας μιλήσει με αφορμή μια έρευνά του για το «Κρυφό Σχολειό»! Απόφοιτος της σχολής Ιστορικό – Αρχαιολογικό του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, προσπαθεί μας μας απαντήσει αν τελικά υπήρχε ή όχι!

Δείτε πρώτοι τις ειδήσεις του MAG24 στο VIBER

Ενδιαφέρον έχουν και οι απαντήσεις του για την τηλεκπαίδευση αλλά και το αν τελικά μαθαίνουμε σωστά την Ιστορία μας!

 

Μετά το ΒΙΝΤΕΟ της συνέντευξης ακολουθεί συνοπτικά η έρευνα για το «Κρυφό Σχολείο»

 

Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΙΣ ΥΠΟΔΟΥΛΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

 «ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» ΜΥΘΟΣ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ;

 

Η υποδούλωση του Γένους των Ελλήνων, δεν αποτελεί απλώς τυπικό χρονικό όριο για την απαρχή της μελέτης της εκπαίδευσης. Η παιδεία δηλαδή του έθνους  δεν ήταν με κανένα τρόπο δυνατό να συνεχισθεί ακλόνητη, όσο και αν δεχόμαστε πως οι επιπτώσεις μιας πολιτικής μεταβολής δεν είναι αμέσως εμφανείς στον πνευματικό χώρο. Μπορεί η γενικότερη πνευματική ζωή να φαίνεται πως συνεχίζεται στην πραγματικότητα πρόκειται για επιβιώσεις που η εμβέλειά τους είναι μικρή όπως θα δούμε παρακάτω.

Στην περίοδο αυτή των επιβιώσεων, για να καλυφθεί το κενό ως την εποχή που αρχίζει η ανανέωση της νεοελληνικής παιδείας, στα τέλη περίπου του 16ου αι., τοποθετήθηκε το Κρυφό Σχολειό. Ότι πρόκειται για μύθο αποδεικνύεται από το γεγονός ότι δεν υπάρχει «καμία ιστορική μαρτυρία που να βεβαιώνει την ύπαρξη κρυφού σχολείου» υποστήριξε ο Γιάννης Βλαχογιάννης (Έλληνας ιστοριοδίφης και συγγραφέας).

Αν το Κρυφό Σχολειό είχε γίνει για κάποια περίοδο πραγματικότητα, δεν συντρέχει κανένας λόγος ή σχετική μαρτυρία ή μαρτυρίες να μείνουν σκόπιμα στην αφάνεια. Την υπόθεση όμως αυτή έρχεται να αναιρέσει μια άλλη λογική παρατήρηση. Για ποιο λόγο ο Οθωμανός να ενοχληθεί  από την ύπαρξη σχολείων; Τι είναι εκείνο που θα μπορούσε να τον ανησυχήσει από την ενασχόληση ενός μέρους του πληθυσμού με τα γράμματα;

Εκείνο πού μπορούμε να δώσουμε ως απάντηση είναι ότι οι Οθωμανοί ανησυχούσαν μήπως η παιδεία γίνει κάποια στιγμή ακτίνα φωτός και στη συνέχεια αφετηρία, ώστε  να καλλιεργηθεί η εθνική συνείδηση. Δεν υπάρχει όμως καμία υπόνοια ότι θα ήταν  δυνατόν ο Οθωμανός του 15ου αι. να οδηγηθεί σε μια παρόμοια σκέψη. Για να έρθουμε στην εποχή όπου γεννήθηκε  ο μύθος, πρέπει να μεταφερθούμε στα χρόνια όπου η αλληλουχία παιδεία-εθνική αποκατάσταση, είχαν γίνει κοινή συνείδηση σε τέτοιο βαθμό, ώστε να είναι δυνατή η δημιουργία από το μηδέν  του θέματος είτε από παρεξήγηση είτε από σκοπιμότητα. Σε αυτό μπορούν να προστεθούν κι άλλα στοιχεία όπως το τραγουδάκι για το φεγγαράκι ή φαντασιώσεις ιστορικών οι οποίοι, αδιαφορώντας για την  αληθοφάνεια των πραγμάτων ηδύνονται από ειδυλλιακές αναπαραστάσεις.

Ένας αιώνας και πλέον μετά την Άλωση είναι το διάστημα που καλύπτεται λίγο πολύ από τους υπέρμαχους της μυθολογίας του Κρυφού Σχολειού. Το χρονικό όμως αυτό  διάστημα μπορεί να δικαιολογηθεί ,με τον αργό ρυθμό που έχει η ζωή εκείνη την εποχή. Το 1653 θα δούμε ότι η μεγάλη Σύνοδος της Εκκλησίας αποφάσισε να προάγει την παιδεία. Αυτό είναι σημαντικό καθώς βλέπουμε πως η εκπαιδευτική κίνηση στην Ελλάδα έχει αφετηρία την Εκκλησία. Ακόμη μια δύναμη κάνει την εμφάνισή της την ίδια περίπου εποχή, ο Ελληνισμός της Δύσης που βοήθησε στην οργάνωση της εκπαίδευσης του ελληνισμού γενικότερα.

Τα πρώτα σχολεία κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας κατά την πρώιμη κυρίως περίοδο δεν είχαν σχέση με τα σημερινά. Αποτελούνταν συνήθως από μία ομάδα δέκα με δεκαπέντε μαθητών ποικίλης ηλικίας που, μαζεμένοι στον νάρθηκα της εκκλησίας η σε κάποιο οίκημα παρακολουθούσαν τις  παραδόσεις του ιερέα-δασκάλου για λίγες ώρες την ημέρα. Για αυτό και συνδέθηκε άμεσα και η Εκκλησία με το Κρυφό Σχολειό.

Υπάρχουν πολλές ακόμα θεωρίες για την ύπαρξη ή μη Κρυφού Σχολειού. Αυτό που δεν πρέπει να ξεχνάμε  είναι ότι ακόμα και η ονομασία Κρυφό Σχολειό παραπέμπει στην μυστικοπάθεια που έχει γεννηθεί γύρω από αυτό το θέμα. Το τοπωνύμιο «Κρυφό Σχολειό» σώθηκε κυρίως στον Μοριά και λιγότερο στην Ήπειρο. Αμέσως, όμως,  μετά την απελευθέρωση και την ίδρυση του πρώτου ελληνικού κράτους, πολλοί λόγιοι έγραψαν την προφορική παράδοση που οι ίδιοι είχαν βιώσει η τους είχε μεταδοθεί  από στόμα σε στόμα σχετικά με το Κρυφό Σχολειλο. Η διαμάχη για την ύπαρξη η όχι θα συνεχιστεί με την ίδια ένταση και κάτι που έχει χαραχθεί στο μυαλό των ανθρώπων είναι δύσκολο να σβηστεί.

 

Ιστορικός

Γεώργιος Χριστόπουλος

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συνέντευξη Αλεξάνδρα Πάνου: H Λαμιώτισσα φοιτήτρια πουλάει second hand με επιτυχία αλλά τα έσοδα…δεν τα κρατάει!

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.