Αρχική Άρθρα Χρύσα Μπαρτσώκα: Μεταφέροντας το σχολείο στο σπίτι, τις μέρες της «καραντίνας»

Χρύσα Μπαρτσώκα: Μεταφέροντας το σχολείο στο σπίτι, τις μέρες της «καραντίνας»

Της Δασκάλας Χρύσας Μπαρτσώκα

 

Δημιουργικός χρόνος με τα παιδιά στο σπίτι

Δεν έχω χρόνο… είμαι κουρασμένος/-η… πρέπει να φύγω για τη δουλειά… είναι αρκετές από τις φράσεις που συχνά λένε οι γονείς, αφού ο χρόνος δεν είναι αρκετός για να περάσουν λίγες ξέγνοιαστες στιγμές με τα παιδιά τους στο σπίτι. Και τώρα που ο χρόνος «φαίνεται» να είναι περισσότερος μήπως πρέπει και να «είναι»  περισσότερος;

Είναι γεγονός ότι η χώρα μας βιώνει πρωτόγνωρες καταστάσεις με τις τρέχουσες εξελίξεις να επιβάλλουν την παραμονή μας στο σπίτι και μαζί με αυτήν και την αλλαγή της καθημερινότητάς μας. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε μια νέα «προσωρινή» καθημερινότητα που να μη μας κουράζει, αλλά να αποτελεί την ευκαιρία να κάνουμε πράγματα με τα παιδιά μας που τον υπόλοιπο καιρό αδυνατούμε. Αρκεί λοιπόν να βάλουμε τη φαντασία μας σε δράση περνώντας όσο πιο δημιουργικά μπορούμε στο σπίτι!

Μερικές ιδέες λοιπόν…

Βάλτε τα παιδιά να «γράψουν» με τη φαντασία τους.

Βρείτε θέματα που νομίζετε ότι θα αρέσουν στα παιδιά σας, ζωγραφίστε μαζί τους και «χτίστε» μια ιστοριούλα. Κάθε σελίδα μπορεί να αποτελέσει και ένα μικρό κεφάλαιο της ιστορίας. Κάντε ερωτήσεις στα παιδιά σας και αφήστε τα να εξωτερικεύσουν αυτά που σκέφτονται. Για παράδειγμα, μπορείτε να ρωτήσετε τι δείχνει αυτό που ζωγράφισαν, τι κάνουν/σκέφτονται/πώς νιώθουν τα πρόσωπα της ζωγραφιάς, τι έκαναν πριν τα πρόσωπα αυτά, πώς σκέφτηκαν τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τα συγκεκριμένα χρώματα κ.ά. Ακόμη, μπορείτε να ενθαρρύνετε τα παιδιά να γράψουν κόμικ όπου θα συνδυάζουν τα σκίτσα τους με διαλόγους. Έτσι τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν και στο γραπτό λόγο ενεργοποιώντας παράλληλα τη φαντασία τους. Τέλος, αν θέλετε μπορείτε να παίξετε και παντομίμα και να γελάσετε με την ψυχή σας!

Μαγειρέψτε και «φτιάξτε» τα δικά σας παιχνίδια 

Τον τελευταίο καιρό όλοι εξοικειωνόμαστε περισσότερο με την προστασία του εαυτού μας σε θέματα υγιεινής αλλά και πρόσληψης απαραίτητων τροφών στην διατροφή μας για έναν γερό οργανισμό. Μήπως, λοιπόν , αυτό πρέπει να αποτελέσει την αφορμή για να μαγειρέψετε με τα παιδιά και παράλληλα να τους δείξετε πως θα πλένουν σχολαστικά τα λαχανικά και τα φρούτα αφήνοντας και τα ίδια να το κάνουν;

Ιδιαίτερο tip για τα παιδιά Δημοτικού και την εξοικείωση τους με μαθηματικές έννοιες αποτελεί η ζαχαροπλαστική όπου τα παιδιά μπορούν να πειραματιστούν με τα σχήματα, τις ποσότητες (κιλά, γραμμάρια κ.τ.λ.) ή ακόμα και με τα κλάσματα για όσους γονείς αντέχουν τα πιο δύσκολα… Και κάτι ακόμα… πολλά παιδιά αρέσκονται στο να υποδύονται ρόλους από τη ζωή των «μεγάλων» (όπως συνηθίζουν να μας αποκαλούν τα ίδια). Επομένως, γιατί  να μην πάρουν για λίγο τους ρόλους μας και να υποδυθούν τους ενήλικες σε διάφορες πτυχές της καθημερινότητάς μας μέσα από το παιχνίδι ρόλων; Όπως για παράδειγμα, αγορές σε supermarket ή σε κάποιο κατάστημα (παιχνίδι με την αξία των χρημάτων, στοιχεία επικοινωνίας και ανάπτυξη διαλόγου μεταξύ πελάτη και πωλητή). Μην ξεχνάτε ότι το παιχνίδι ρόλων βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν τον εαυτό τους και τους άλλους, να γνωρίσουν τον κόσμο που τα περιβάλλει και να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους.

Αξιοποίηση των μέσων τεχνολογίας και «εικονικό σχολείο»

Αν και το μυαλό αρκετών πηγαίνει στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και στον εθισμό που αυτά προκαλούν στα παιδιά, ωστόσο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τους υπολογιστές και την ψηφιακή τεχνολογία διαφορετικά με  εποικοδομητικό τρόπο και να κάνουμε τα παιδιά να μάθουν και να ακονίσουν το μυαλό τους. Ενδεικτικά παρακάτω παρατίθενται κάποιες ιδέες για την αξιοποίηση των τεχνολογικών εργαλείων προς όφελος των παιδιών.

Ειδικότερα, μπορείτε να βάλετε τα παιδιά να γράψουν κείμενα στο Word του υπολογιστή (π.χ ένα γράμμα στη γιαγιά, καθώς δεν μπορούμε πλέον να ερχόμαστε σε επαφή με τα αγαπημένα μας πρόσωπα). Επίσης, μπορείτε να υπαγορεύετε στα παιδιά μικρά κείμενα ορθογραφίας ή λέξεις και τα παιδιά να κάνουν αυτοδιόρθωση (μέσα από τις δυνατότητες που παρέχει ο επεξεργαστής κειμένου) μαθαίνοντας παράλληλα με αυτόν τον τρόπο να αξιολογούν τον εαυτό τους.

Και φυσικά η επαφή με τα σχολικά μαθήματα είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφενός, γιατί η επανάληψη είναι μήτηρ πάσης μαθήσεως και αφετέρου, για να προσαρμοστούν τα παιδιά ομαλότερα στη σχολική πραγματικότητα όταν με το καλό τελειώσει όλη αυτή η κατάσταση που βιώνουμε. Παρακάτω παρατίθενται κάποιοι σύνδεσμοι από εκπαιδευτικά λογισμικά στα οποία τα παιδιά θα βρουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Καλή διασκέδαση!

 

«Μένουμε σπίτι» και περνάμε δημιουργικά τον χρόνο μας!

 

Χρύσα Μπαρτσώκα, Δασκάλα

MSc στις Επιστήμες της Αγωγής – Ειδική Εκπαίδευση

MSc στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας

fb: Xrysa Mpartswka

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.