Τετάρτη, 9 Ιουλίου, 2025

Λαμία: Λιγνάδης και Αϊδίνη μας συνεπήραν στο έργο «Ηρόδοτος Δραματικός: Θερμοπύλες» (Φωτογραφίες)

Στα πλαίσια των εκδηλώσεων που διοργάνωσε η Εφορεία Αρχαιοτήτων Φθιώτιδας και Ευρυτανίας, με αφορμή τον εορτασμό του επετειακού έτους Θερμοπύλες – Σαλαμίνα 2020, για τη συμπλήρωση 2.500 ετών από τη διεξαγωγή των αντίστοιχων μαχών παρουσιάστηκε την Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου στο Κάστρο της Λαμίας το θεατρικό έργο: «Ηρόδοτος Δραματικός: Θερμοπύλες» με το Δημήτρη Λιγνάδη και την Αλεξάνδρα Αϊδίνη.

Πρόκειται για το θεατρικό έργο του φιλόλογου Γιάννη Λιγνάδη με τίτλο: «Ηρόδοτος Δραματικός: Θερμοπύλες» που αποτελεί μια δραματοποιημένη εκδοχή της τραγικής σύγκρουσης Ελλήνων και Περσών στις Θερμοπύλες το 480 π.Χ., όπως την κατέγραψε ο “πατέρας της ιστορίας” Ηρόδοτος και συγκεκριμένα όπως περιγράφεται στο 7ο βιβλίο των ιστοριών του.

Η παράσταση παρουσιάστηκε σε μορφή αναλογίου λόγω των μέτρων για τον covid-19 και η προσαρμογή της σε αυτή τη μορφή έγινε ειδικά για την εκδήλωση της Κυριακής 27 Σεπτεμβρίου.

Ο Δημήτρης Λιγνάδης και η Αλεξάνδρα Αϊδίνη απέδωσαν με τον καλύτερο τρόπο το συγκλονιστικό κείμενο του Ηροδότου, μεταφέροντάς μας πίσω στο χώρο και στο χρόνο.

Συνεπαρμένοι, “βλέπαμε” μπροστά στα μάτια μας τις στρατιές του Ξέρξη να κατηφορίζουν προς τους παραταγμένους Σπαρτιάτες στις Θερμοπύλες και “ακούγαμε” τις ιαχές της σκληρής, άνισης και τόσο γενναίας μάχης.

Η μουσική, που έπαιζε ζωντανά επί σκηνής ο Μάνος Κιτσικόπουλος, συνόδευε ιδανικά τους δύο ηθοποιούς, με κορυφώσεις τις οποίες διαδέχονταν η απόλυτη σιωπή, κάτι που αύξανε τη δραματική ένταση.

Το κείμενο συμπληρώνουν αρχαιολογικές πηγές και τεκμήρια και διανθίζεται από άλλα λογοτεχνικά κείμενα, όπως το σπουδαίο “Θερμοπύλες” του Κωνσταντίνου Καβάφη που απήγγειλε συγκλονιστικά η Αλεξάνδρα Αϊδίνη.

Μέσα από την προσέγγιση αυτή διαπιστώσαμε πως φωτίζεται με ιδιαίτερα εύληπτο τρόπο το κείμενο και η πρόσληψή του γίνεται πιο άμεση και με αφορμή αυτό θα θέλαμε να προτείνουμε αυτές οι παραστάσεις να γίνονται στα σχολεία όλης της χώρας έτσι ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να έρχονται σε επαφή με τα κείμενα αυτά, που ούτως ή άλλως διδάσκονται, με έναν τρόπο που σίγουρα τους αφορά και τους ενδιαφέρει περισσότερο.

Μια σκέψη προς αυτή την κατεύθυνση θα ήταν να υλοποιηθεί ένα σχετικό πρόγραμμα με τη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου και του Υπουργείου Παιδείας.

Εξάλλου, όπως είπε και ο Δημήτρης Λιγνάδης πριν ξεκινήσει η παράσταση, η γνώση της ιστορίας δεν αφορά το παρελθόν.  Αντίθετα, αφορά περισσότερο το παρόν και το μέλλον και μάλιστα είναι “από τα πιο μελλοντικά πράγματα που μπορεί να υπάρχουν”.

Δείτε φωτογραφίες:

Όλγα Καλογήρου
Πολιτισμολόγος

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ