Αρχική Life Πόσο σημαντική είναι η πρώιμη παρέμβαση για την εξέλιξη του παιδιού στο...

Πόσο σημαντική είναι η πρώιμη παρέμβαση για την εξέλιξη του παιδιού στο λόγο;

Η ελλειμματική επικοινωνία που εμφανίζεται μεταξύ των πολύ μικρών παιδιών κυμαίνεται από μειωμένη ή άτυπη, ασυνάρτητη ομιλία μέχρι περιορισμένη χρήση επικοινωνιακών χειρονομιών, επιβράδυνση της ανάπτυξης ή οπισθοποίηση στην εκμάθηση του λεξιλογίου.

της Αθηνάς-Γεωργίας Θώμου

Η πρώιμη παρέμβαση είναι μία εκπαιδευτική προσέγγιση για μικρά παιδιά, νεογέννητα μέχρι και τριών ετών που έχουν ή κινδυνεύουν να εμφανίσουν αναπτυξιακή διαταραχή. Σκοπός της πρώιμης παρέμβασης είναι να αποκαταστήσει ή να προλάβει μελλοντικές δυσκολίες εστιάζοντας τόσο στο παιδί όσο και στην οικογένεια. Όταν ο πρωταρχικός στόχος της παρέμβασης είναι η επικοινωνία, η ομιλία, η γλώσσα και/ή σίτιση, αναφερόμαστε στο πρόγραμμα του παιδιού ως πρώιμη επικοινωνιακή παρέμβαση.

Το μοντέλο της πρώιμης επικοινωνιακής παρέμβασης είναι ένα λειτουργικό σύστημα, με επίκεντρο το παιδί και τα μέλη της οικογένειάς του στο πλαίσιο της καθημερινής επικοινωνίας. Για να λειτουργήσει σωστά το μοντέλο δουλεύοντας παράλληλα με μικρά παιδιά τα άλλα μέλη της οικογένειας και με παρόχους επαγγελματικής φροντίδας απαιτείται κάποια περίοδος προσαρμογής. Επιπλέον η ομάδα προσέγγισης είναι υπεύθυνη να προτείνει το κατάλληλο μοντέλο υπηρεσίας βασισμένο στις εξατομικευμένες ανάγκες του παιδιού και της οικογένειας.

Σπουδαιότητα των οικογενειών 

Η αποτελεσματική έγκαιρη παρέμβαση είναι προσανατολισμένη στην οικογένεια. Η εμπλοκή της οικογένειας παράγει θετικές επιδράσεις στις σωματικές, γνωστικές, κοινωνικές και γλωσσικές ικανότητες του παιδιού, ενισχύει την ανάγκη του γονέα για προσωπικό έλεγχο και αυτό-αποτελεσματικότητα και αυξάνει την ικανοποίηση από τις υπηρεσίες παρέμβασης.

Η επιτυχημένη πρώιμη παρέμβαση εξαρτάται από την ποιότητα των σχέσεων μεταξύ όλων των μελών, των παιδιών, των γονιών και αυτών που διευκολύνουν την παρέμβαση. Αυτές οι σχέσεις έχουν άμεση επίδραση στη σχέση γονέα-παιδιού.

Εξατομικευμένα για κάθε παιδί 

Όπως κάθε καίρια παρέμβαση, οι υπηρεσίες των λογοθεραπευτών στην πρώιμη επικοινωνιακή παρέμβαση πρέπει να είναι ειδικά σχεδιασμένες για κάθε παιδί. Αυτό απαιτεί πλήρη και συνεχή αξιολόγηση και παρακολούθηση της επικοινωνιακής συμπεριφοράς του παιδιού και ακριβή τήρηση των αρχείων.

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή

Ο λογοθεραπευτής δρα ως εκπαιδευτής και ως εκπαιδευόμενος ως προς το να προπονεί φροντιστές να μάθουν να ενσωματώνουν στρατηγικές επικοινωνίας στην καθημερινή τους ρουτίνα . Οι φροντιστές δεν είναι απαραίτητο να έχουν την εμπειρογνωμοσύνη ή την εμπειρία που χρειάζονται για να υποστηρίξουν τα παιδιά τους στην εκμάθηση επικοινωνίας. Από την άλλη πλευρά, οι φροντιστές ενημερώνουν τον λογοθεραπευτή σχετικά με την αντοχή  του παιδιού ή τη φύση της καθημερινής ρουτίνας του παιδιού και τα ενδιαφέροντά του, καθώς και ποιες στρατηγικές ταιριάζουν καλύτερα με την κουλτούρα και τις αξίες της οικογένειας και μπορούν ή όχι να είναι  αποτελεσματικά.

Θώμου Αθηνά-Γεωργία 
Λογοθεραπεύτρια
Υπεύθυνη του Κέντρου Ειδικών Θεραπειών «Ονειρολόγιο»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.