Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας είναι η πρώτη από τις περιφέρειες που διασχίζει η διαδρομή Eurovelo 11, που ξεκινά τις εργασίες για την υποδοχή του Eurovelo στην Ελλάδα.
Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας αγκαλιάζει στο έδαφός της πέντε ιστορικές περιφερειακές ενότητες – Βοιωτίας, Εύβοιας, Ευρυτανίας, Φθιώτιδας και Φωκίδας – είναι η πατρίδα του Ησιόδου και του Πλούταρχου, αλλά και των Αβάντων και Ιώνων, πρωτοπόρων εμπόρων και ταξιδευτών πάνω σε χερσαίους και θαλάσσιους δρόμους από την προϊστορική κιόλας εποχή.
Στο πνεύμα αυτό, η περιφέρεια πρωτοπορεί και σήμερα, ανοίγοντας τον δρόμο στον «πράσινο» τουρισμό, σηματοδοτώντας ποδηλατικούς δρόμους που κατεβαίνουν από την Ευρώπη και στη χώρα μας (Eurovelo) και συνδέοντάς τους με προτεινόμενες διαδρομές, πολιτιστικού και τουριστικού ενδιαφέροντος.
οι ποδηλατόδρομοι Eurovelo
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε ότι το Πράσινο Ταμείο αποφάσισε στις 28 Νοεμβρίου να συζητήσει τις κατατεθειμένες προτάσεις για την ανάπτυξη νέων δικτύων ποδηλατοδρόμων στη χώρα, που αποτελούν μια από τις βασικές προτεραιότητες της περιβαλλοντικής πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Συγκεκριμένα, αποφασίστηκε η εξασφάλιση χρηματοδοτικού εργαλείου μελετών για 2 Διαδρομές στην Ελλάδα που θα διέρχονται από 7 Περιφέρειες της χώρας:
Διαδρομή 1η : θα διέρχεται από την περιφέρεια Ηπείρου, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου (βόρεια) και θα καταλήγει στην Αθήνα.
Διαδρομή 2η: θα εισέρχεται από την Κεντρική Μακεδονία και θα διέρχεται από Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα με κατάληξη πάλι την Αθήνα.
Η συγκεκριμένη απόφαση για τις 2 διαδρομές, συνδέεται με το ολοκληρωμένο ποδηλατικό δίκτυο που διατρέχει την Ευρώπη, το Eurovelo. Περιλαμβάνει 15 διαδρομές φιλικές στο ποδήλατο, συνολικού μήκους 70.000 χλμ.
Η επιλογή της διαδρομής
Η επιλογή της διαδρομής που διασχίζει τη Στερεά Ελλάδα, έγινε με βάση τους εξής άξονες:
• Ασφάλεια
• Μορφολογία εδάφους
• Τουριστικό ενδιαφέρον
• Πολιτιστικό ενδιαφέρον
• Δυνατότητα σύνδεσης με άλλα μέσα μεταφοράς
• Δυνατότητα σύνδεσης με άλλους προορισμούς ενδιαφέροντος
Με βάση τα παραπάνω, η ομάδα των συνεργατών του οργανισμού «Πόλεις για Ποδήλατο», επέλεξε τη διαδρομή που πηγαίνει από το Σχηματάρι προς τη Χαλκίδα, περνάει τη νέα γέφυρα, βγαίνει από την πόλη από την παλιά γέφυρα, συνεχίζει προς τη Δροσιά, κατηφορίζει προς τη θάλασσα, ακολουθεί το δρόμο δίπλα στην Παραλίμνη και περνώντας από το Μουρίκι φτάνει στη Θήβα.
Επόμενοι προορισμοί Αλίαρτος, Κάστρο, Τραγάνα, Αρκίτσα, Καμένα Βούρλα, Θερμοπύλες – μπροστά από το άγαλμα του Λεωνίδα – και στη συνέχεια Λαμία. Ακολουθούμε το δρόμο προς Στυλίδα, Ράχες και η διαδρομή σε έδαφος της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας ολοκληρώνεται λίγο μετά τη Γλύφα.
Πρόκειται για 280 χιλιόμετρα ήπιας διαδρομής, με περίπου 3.000 μέτρα υψομετρικά και δρόμους χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου.
Το Eurovelo αποτελεί τον βασικό άξονα τόνωσης του ποδηλατικού τουρισμού σε κάθε χώρα την οποία διασχίζει, καθώς προσφέρει εύκολα αναγνωρίσιμες και ασφαλείς διαδρομές για τους επισκέπτες.
Στο πλαίσιο της σήμανσης, θα γίνουν συνδέσεις με τους ποδηλατοδρόμους των πόλεων, ενώ σταδιακά θα προτείνονται και εναλλακτικές διαδρομές προς κοντινούς προορισμούς ιστορικής και τουριστικής σημασίας. Η δυνατότητα σύνδεσης με το τρένο σε σημαντικά σημεία της διαδρομής, διευκολύνει εκείνους που θα προτιμούσαν να γλιτώσουν κάποια χιλιόμετρα ή να προχωρήσουν στον επόμενο προορισμό.
Η οριστικοποίηση της διαδρομής θα γίνει τις επόμενες ημέρες και αμέσως θα μπει η διαδικασία της σήμανσης, με τις επίσημες ταμπέλες του ΚΟΚ, με την προσθήκη του σήματος τους Eurovelo.
Πρόκειται για ένα έργο σημαντικής βαρύτητας, που αναμένεται να βάλει την Ελλάδα στο χάρτη του ποδηλατικού τουρισμού και να δώσει την ευκαιρία στην τοπική κοινωνία να αντιληφθεί τα πλεονεκτήματα της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, καθώς και τις δυνατότητες διεύρυνσης της τουριστικής περιόδου με όχημα το ποδήλατο. Θα δώσει επίσης την ευκαιρία σε νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες στην περιοχή, γύρω από το ποδήλατο και τις υπηρεσίες του.
Διασχίζοντας το Eurovelo 11. Photo: Paul Cheese
Ο ρόλος του EuroVelo στον ποδηλατικό τουρισμό
Το EuroVelo αποτελεί ένα ποδηλατικό δίκτυο διασύνδεσης ευρωπαϊκών χωρών, που καταγράφει τις ήδη υπάρχουσες και δημιουργεί νέες, φιλικές προς το ποδήλατο διαδρομές, με σκοπό να τις εντάξει σε ένα καταγεγραμμένο και ενιαίο πλέον Ευρωπαϊκό δίκτυο, το οποίο επί του παρόντος περιλαμβάνει περισσότερα από 45.000 χιλιόμετρα ποδηλατικών διαδρομών, ενώ χιλιάδες επιπλέον χιλιομέτρων έχουν προγραμματιστεί να ενταχθούν στο δίκτυο, που, όταν θα ολοκληρωθεί, υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 70.000 χλμ.
Μία από τις τρεις Ευρωπαϊκές ποδηλατικές διαδρομές (EuroVelo διαδρομές EV8, EV11 και EV13) που αναμένεται να περάσουν και από την Ελλάδα, είναι και η διαδρομή EV11 (6.000 χλμ.), που διατρέχει και τη Στερεά Ελλάδα, σε μήκος περίπου 280 χιλιομέτρων.
Ολόκληρη η διαδρομή Eurovelo 11 που διασχίζει την Ελλάδα
Από τον Βορρά στον Νότο, η διαδρομή ξεκινά από το Βόρειο Ακρωτήριο της Νορβηγίας και καταλήγει μέσω Θεσσαλονίκης στην Αθήνα, διερχόμενη σε ελληνικό έδαφος, τις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας και Αττικής.
Στη διαδρομή Eurovelo 11. Photo: Paul Cheese
Επίσημα σηματοδοτούμενο δίκτυο EuroVelo βρίσκει κανείς σήμερα σε χώρες όπως, η Αυστρία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Σερβία, η Σλοβακία, η Ελβετία, το Ενωμένο Βασίλειο, η Τσεχία, η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιταλία και άλλες. Το διεθνές status που διέπει αυτές τις διαδρομές διευκολύνει τη συντήρηση και την επέκτασή τους, μέσω οικονομικής και πολιτικής στήριξης σε διασυνοριακό επίπεδο.
Η επιλογή της διαδρομής
Η επιλογή της διαδρομής που διασχίζει τη Στερεά Ελλάδα, έγινε με βάση τους εξής άξονες:
• Ασφάλεια
• Μορφολογία εδάφους
• Τουριστικό ενδιαφέρον
• Πολιτιστικό ενδιαφέρον
• Δυνατότητα σύνδεσης με άλλα μέσα μεταφοράς
• Δυνατότητα σύνδεσης με άλλους προορισμούς ενδιαφέροντος
Με βάση τα παραπάνω, η ομάδα των συνεργατών του οργανισμού «Πόλεις για Ποδήλατο», επέλεξε τη διαδρομή που πηγαίνει από το Σχηματάρι προς τη Χαλκίδα, περνάει τη νέα γέφυρα, βγαίνει από την πόλη από την παλιά γέφυρα, συνεχίζει προς τη Δροσιά, κατηφορίζει προς τη θάλασσα, ακολουθεί το δρόμο δίπλα στην Παραλίμνη και περνώντας από το Μουρίκι φτάνει στη Θήβα.
Επόμενοι προορισμοί Αλίαρτος, Κάστρο, Τραγάνα, Αρκίτσα, Καμένα Βούρλα, Θερμοπύλες – μπροστά από το άγαλμα του Λεωνίδα – και στη συνέχεια Λαμία. Ακολουθούμε το δρόμο προς Στυλίδα, Ράχες και η διαδρομή σε έδαφος της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας ολοκληρώνεται λίγο μετά τη Γλύφα.
Πρόκειται για 280 χιλιόμετρα ήπιας διαδρομής, με περίπου 3.000 μέτρα υψομετρικά και δρόμους χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου.
Το Eurovelo αποτελεί τον βασικό άξονα τόνωσης του ποδηλατικού τουρισμού σε κάθε χώρα την οποία διασχίζει, καθώς προσφέρει εύκολα αναγνωρίσιμες και ασφαλείς διαδρομές για τους επισκέπτες.
Στο πλαίσιο της σήμανσης, θα γίνουν συνδέσεις με τους ποδηλατοδρόμους των πόλεων, ενώ σταδιακά θα προτείνονται και εναλλακτικές διαδρομές προς κοντινούς προορισμούς ιστορικής και τουριστικής σημασίας. Η δυνατότητα σύνδεσης με το τρένο σε σημαντικά σημεία της διαδρομής, διευκολύνει εκείνους που θα προτιμούσαν να γλιτώσουν κάποια χιλιόμετρα ή να προχωρήσουν στον επόμενο προορισμό.
Η οριστικοποίηση της διαδρομής θα γίνει τις επόμενες ημέρες και αμέσως θα μπει η διαδικασία της σήμανσης, με τις επίσημες ταμπέλες του ΚΟΚ, με την προσθήκη του σήματος τους Eurovelo.
Πρόκειται για ένα έργο σημαντικής βαρύτητας, που αναμένεται να βάλει την Ελλάδα στο χάρτη του ποδηλατικού τουρισμού και να δώσει την ευκαιρία στην τοπική κοινωνία να αντιληφθεί τα πλεονεκτήματα της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, καθώς και τις δυνατότητες διεύρυνσης της τουριστικής περιόδου με όχημα το ποδήλατο. Θα δώσει επίσης την ευκαιρία σε νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες στην περιοχή, γύρω από το ποδήλατο και τις υπηρεσίες του.
Διασχίζοντας το Eurovelo 11. Photo: Paul Cheese
Ο ρόλος του EuroVelo στον ποδηλατικό τουρισμό
Το EuroVelo αποτελεί ένα ποδηλατικό δίκτυο διασύνδεσης ευρωπαϊκών χωρών, που καταγράφει τις ήδη υπάρχουσες και δημιουργεί νέες, φιλικές προς το ποδήλατο διαδρομές, με σκοπό να τις εντάξει σε ένα καταγεγραμμένο και ενιαίο πλέον Ευρωπαϊκό δίκτυο, το οποίο επί του παρόντος περιλαμβάνει περισσότερα από 45.000 χιλιόμετρα ποδηλατικών διαδρομών, ενώ χιλιάδες επιπλέον χιλιομέτρων έχουν προγραμματιστεί να ενταχθούν στο δίκτυο, που, όταν θα ολοκληρωθεί, υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 70.000 χλμ.
Μία από τις τρεις Ευρωπαϊκές ποδηλατικές διαδρομές (EuroVelo διαδρομές EV8, EV11 και EV13) που αναμένεται να περάσουν και από την Ελλάδα, είναι και η διαδρομή EV11 (6.000 χλμ.), που διατρέχει και τη Στερεά Ελλάδα, σε μήκος περίπου 280 χιλιομέτρων.
Ολόκληρη η διαδρομή Eurovelo 11 που διασχίζει την Ελλάδα
Από τον Βορρά στον Νότο, η διαδρομή ξεκινά από το Βόρειο Ακρωτήριο της Νορβηγίας και καταλήγει μέσω Θεσσαλονίκης στην Αθήνα, διερχόμενη σε ελληνικό έδαφος, τις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας και Αττικής.
Στη διαδρομή Eurovelo 11. Photo: Paul Cheese
Επίσημα σηματοδοτούμενο δίκτυο EuroVelo βρίσκει κανείς σήμερα σε χώρες όπως, η Αυστρία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Σερβία, η Σλοβακία, η Ελβετία, το Ενωμένο Βασίλειο, η Τσεχία, η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιταλία και άλλες. Το διεθνές status που διέπει αυτές τις διαδρομές διευκολύνει τη συντήρηση και την επέκτασή τους, μέσω οικονομικής και πολιτικής στήριξης σε διασυνοριακό επίπεδο.